Kierunki studiów w Opolu związane z tą dyscypliną obejmują zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne, a ich celem jest wszechstronne przygotowanie do pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W trakcie studiów uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, terapii i rehabilitacji, ucząc się rozumienia i wspierania osób z różnymi niepełnosprawnościami i zaburzeniami rozwoju.
Uczelnie w Opolu uwzględniły w ramach programu tych studiów zajęcia koncentrujące się na podstawach teoretycznych z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwoju, socjologii oraz etyki. Studenci poznają również podstawowe zagadnienia dotyczące niepełnosprawności, takie jak rodzaje zaburzeń i ich wpływ na rozwój człowieka.
W późniejszych latach program obejmuje przedmioty specjalistyczne związane z różnymi typami niepełnosprawnościami i metodami pracy z osobami wymagającymi specjalnego podejścia. Zajęcia te obejmują np. surdopedagogikę, tyflopedagogikę czy oligofrenopedagogikę. W trakcie studiów przewidziano też praktyki zawodowe, które pozwalają studentom zdobyć doświadczenie i zobaczyć, jak wygląda praca z osobami z niepełnosprawnościami w rzeczywistych warunkach. Praktyki odbywają się w szkołach specjalnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku pedagogika specjalna możemy podzielić na:
1. Typ
-
studia licencjackie,
-
studia magisterskie,
-
jednolite studia magisterskie.
2. Tryb:
-
studia stacjonarne,
-
studia niestacjonarne.
Zdobywana wiedza i umiejętności
Absolwenci potrafią oceniać poziom rozwoju, umiejętności i potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Interpretują wyniki testów psychologicznych i pedagogicznych. Tworzą też indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dopasowane do specyfiki ucznia.
Przygotowują też indywidualne programy edukacyjne dopasowane do specyficznych potrzeb ucznia. Wykorzystują specjalne metody i techniki pracy, np. metody behawioralne. Potrafią prowadzić zajęcia wspierające rozwój motoryki, funkcji poznawczych oraz umiejętności społecznych.
Rozpoznają i rozumieją potrzeby emocjonalne oraz społeczne osób z niepełnosprawnościami. Budują także relacje oparte na zaufaniu, wspieraniu i empatii.