Studia mają rozbudowany program kształcenia, który oscyluje wokół nauk społecznych i psychologicznych. Z uwagi na interdyscyplinarny przebieg ścieżki nauczania, studenci zdobywają wszechstronne umiejętności w zakresie nauk społecznych, teologicznych, psychologicznych oraz pedagogicznych.
Siatka zajęć obejmuje tak ciekawe przedmioty i zagadnienia, jak np.:
-
Geneza wychowania w rodzinie,
-
Zagadnienia z zakresu wstępu do socjologii,
-
Podstawowe informacje o psychologii,
-
Pedagogika społeczna.
Uczelnie w Lublinie obligują studentów na kierunku nauki o rodzinie do wyboru jednej z dostępnych specjalności. W ramach studiów I stopnia jest to np. asystent osoby niepełnosprawnej, asystent rodziny, coaching i tutoring rodzinny, mediacja rodzinna, pozamedyczna pomoc hospicyjno-geriatryczna itd.
W przypadku studiów II stopnia do wyboru jest z kolei m.in. interwencja kryzysowa, diagnostyka konfliktów i reintegracja rodziny czy poradnictwo rodzinne. Aktualna oferta specjalności dostępna jest na oficjalnych stronach internetowych uczelni.
Studia na kierunku nauki o rodzinie będą więc idealnym wyborem dla osób, którym z łatwością przychodzi pomaganie innym, są wyrozumiali, komunikatywni, empatyczni, a dodatkowo mają zdolności pedagogiczne.
Kierunki studiów w Lublinie, do których należą nauki o rodzinie w trybie stacjonarnym, są realizowane bezpłatnie. Należy jednak pamiętać, że w przypadku wyboru studiów w trybie niestacjonarnym, uczelnie mogą pobierać ustalone z góry opłaty semestralne.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku nauki o rodzinie możemy podzielić na:
1. Typ
-
Studia I stopnia (licencjackie),
-
Studia II stopnia (magisterskie)
2. Tryb:
-
studia stacjonarne,
-
studia niestacjonarne.
Zdobywana wiedza i umiejętności
W trakcie studiów na kierunku nauki o rodzinie studenci rozwijają wiele kompetencji praktycznych. Z powodzeniem mogą je później wykorzystać w swojej pracy zawodowej. Do najistotniejszych zalicza się z pewnością te dotyczące wsparcia pedagogicznego i psychologicznego.
Poza tym absolwenci mają niezbędne umiejętności profilaktyczne, które pozwalają zapewnić stabilne funkcjonowanie rodziny. Poza tym wykształcają w sobie tzw. kompetencje miękkie – zdolność komunikowania się i pracy w grupie.
Absolwenci mają też niezbędne kompetencje komunikacyjne, które pozwalają zastosować podstawowe narzędzia i strategie komunikacyjne w procesie rozwiązywania kłopotów rodzin, dzieci czy młodzieży. Wiedzą także, jak przedstawić argumentację w sposób dopasowany do możliwości grupy odbiorców.