Uczelnie w Warszawie starają się zapewnić takie wykształcenie studentom, które będzie w przyszłości zapewniać im dobrą i stabilną pracę. Studia na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo dają również sporo możliwości takiego świadomego rozwoju kariery. Dzieje się tak dlatego, że dziś jesteśmy społeczeństwem informacyjnym, które przyzwyczajone jest do bardzo szybkiej aktualizacji danych i informacji. W praktyce oznacza to, że wciąż potrzebni są specjaliści, którzy będą tę naszą wiedzę aktualizować.
Podstawowe miejsca pracy, w których będziesz się mógł rozwijać jako dziennikarz, to:
-
media: radio, prasa, telewizja;
-
portale internetowe;
-
serwisy informacyjne;
-
agencje reklamowe;
-
działy PR;
-
agencje marketingowe.
Studia na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo przygotują cię do pracy , w której będziesz mógł się wykazać nie tylko wiedzą, lecz także doskonałym warsztatem dziennikarskim. Odpowiednio wcześnie zadbaj o rozwój swoich indywidualnych zainteresowań, które pozwolą ci pełnię zawodowego rozwoju. Przykładowo – jeżeli interesujesz się modą, czeka na ciebie dziennikarstwo modowe. Jeżeli uwielbiasz sport, nic nie stoi na przeszkodzie, byś pisał i redagował artykuły sportowe. Pomyśl o swojej karierze już dziś, dzięki temu w przyszłości nie unikniesz rozczarowań.
Ile wynoszą zarobki absolwentów kierunku studiów dziennikarstwo i medioznawstwo?
Będąc absolwentem kierunku studiów Dziennikarstwo i medioznawstwo będziesz mógł zacząć poszukiwania swojej najczęściej pierwszej pracy w zawodzie. Niektórzy ze studentów decydują się na kontynuowanie nauki na studiach kolejnego stopnia oraz na pozostanie na uczelni jako wykładowca, jednak znaczna część podejmuje pracę m.in. w szeroko pojętych mediach. Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie np. w radiu, prasie, telewizji, portalach internetowych, działach PR, agencjach reklamowych i marketingowych oraz w serwisach informacyjnych. Najczęściej pracują oni na takich stanowiskach jak np. dziennikarz, specjalista do spraw PR, copywriter lub specjalista do spraw reklamy. Czym zajmują się na co dzień i ile wynoszą ich średnie miesięcznie zarobki?
Dziennikarz
Absolwenci kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo najczęściej znajdują zatrudnienie na stanowisku dziennikarza, które czeka na nich w wielu mediach np. radiu, prasie i telewizji. Dziennikarze w zależności od mediów, w których pracują, mają różne obowiązki. Niektórzy mogą zajmować się pisaniem artykułów, felietonów lub tworzeniem krótkich materiałów dźwiękowych zwanych w radiu „setkami”. Praca dziennikarza może być również uzależniona od jego indywidualnych upodobań i zainteresowań, dlatego też możemy znaleźć np. dziennikarzy śledczych. Mediana zarobków dziennikarza wynosi około 4660 zł brutto miesięcznie.
Specjalista do spraw PR
Absolwenci Dziennikarstwa i medioznawstwa i odpowiedniej specjalności mogą również zostać specjalistami do spraw PR. Odpowiadają oni za kreowaniu wizerunku osób lub firm. Jest to praca długofalowa, która polega na planowaniu długoterminowych działań, które mają na celu promocję oraz poprawę wizerunku danej osoby lub firmy. Specjaliści do spraw PR często są również rzecznikami prasowymi, co oznacza, że reprezentują np. firmę w czasie wystąpień publicznych. Mediana zarobków specjalisty do spraw PR wynosi około 5580 zł brutto miesięcznie.
Copywriter
Absolwenci Dziennikarstwa mogą podjąć również zatrudnienie na stanowisku copywritera. Czym się zajmują? Copywriter odpowiada za tworzenie tekstów na różnorodne tematy, mogą być to artykuły lub teksty reklamowe. Copywriterzy często zajmują się również SEO i pozycjonowaniem tekstów na stronie, co sprawia, że dana strona wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania. Mediana zarobków copywritera wynosi około 5000 zł brutto miesięcznie.
Specjalista do spraw reklamy
Po ukończeniu studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie również jako specjaliści do spraw reklamy. Czym się zajmują? Specjalista do spraw reklamy może pracować w działach reklamy lub w agencjach reklamowych i odpowiada on za prowadzenie kampanii reklamowych, a także nadzorowanie zespołu pracującego nad daną kampanią. Specjalista do spraw reklamy zajmuje się również kontaktem z klientem oraz innymi podwykonawcami. Mediana zarobków specjalisty do spraw reklamy wynosi około 5200 zł brutto miesięcznie.
*Pamiętaj, że są to tylko orientacyjne zarobki i w rzeczywistości mogą się one różnić pomiędzy sobą. Wpływ na to ma wiele czynników. Wahania pomiędzy stawkami uzależnione są m.in. od wykształcenia, stażu pracy, doświadczenia, znajomości języków lub nawet miejsca pracy. Wynagrodzenia mogą różnić się między poszczególnymi województwami, a nawet miastami.