Analiza rynku pozwala zrozumieć pewne zachowania i procesy rynkowe, relacje oraz bodźce definiujące te relacje lub wpływające na nie. Pokazuje jaki jest potencjalny całkowity rynek, szacowany udział w rynku w określonym horyzoncie czasowym, konkurujące ze sobą produkty, prawdopodobną cenę produktu, identyfikacje wczesnych klientów.
Analiza rynku to także propozycja kształcenia skierowana do osób, które chciałyby profesjonalnie odnaleźć się w świecie ekonomii. Żeby tak się stało należy najpierw zrozumieć zasady prowadzenia analiz ekonomicznych procesów zachodzących w gospodarce, na rynku i w przedsiębiorstwie. Należy również pozyskać szereg umiejętności związanych między innymi z interpretacją danych ekonomicznych, co prowadzi do podejmowania trafnych decyzji w zakresie zarządzania czynnikiem społecznym, produkcją i finansami oraz organizacji w przedsiębiorstwach.
Analiza rynku przygotowuje do podjęcia pracy w przedsiębiorstwach, instytucjach i jednostkach administracji publicznej i samorządowej, instytucjach około- biznesowych, czy organizacjach pozarządowych. Absolwenci mogą również założyć własną działalność gospodarczą.