Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
Studia na kierunku administracja publiczna studia podyplomowe, których program kształcenia zazwyczaj trwa 1 rok.
Kierunek przeznaczony jest dla wszystkich, którzy pracują lub planują podjąć pracę w jednostkach administracji rządowej i samorządowej i chcą zwiększyć swoją wiedzę oraz zdobyć nowe umiejętności.
Celem studiów jest praktyczne przygotowanie wykwalifikowanej kadry do pracy w administracji publicznej oraz zapoznanie ich z zasadami polityki rozwoju.
W rekrutacji na kierunek administracja publiczna zwykle może wziąć udział każdy, kto ukończył studia co najmniej I stopnia. Kandydaci przeważnie nie muszą mieć konkretnej wiedzy z zakresu administracji, a jedynie wysłać zgłoszenie. Liczba miejsc może być ograniczona, dlatego warto jak najwcześniej zapoznać się z harmonogramem rekrutacji. Studia podyplomowe w Krakowie mogą się wiązać z dodatkowymi opłatami np. czesnym.
*Wymagania mogą się różnić na poszczególnych uczelniach, dlatego koniecznie trzeba je sprawdzić na stronach rekrutacyjnych szkół wyższych.
szczegółowe wymagania na uczelniach
Kierunek administracja publiczna realizowany jest w trybie niestacjonarnym. Zajęcia mogą być prowadzone przez pracowników akademickich uczelni, ale także specjalistów np. sędziów prawa administracyjnego, radców prawnych czy pracowników Urzędu Marszałkowskiego. Studenci mogą zdobyć niezbędną wiedzę teoretyczną podczas wykładów. Umiejętności praktyczne trenują podczas ćwiczeń, które mogą mieć różne formy np. case studies czy symulacje. Dzięki temu słuchacze mogą zapoznać się z realnymi problemami administracyjnymi. Często mogą także wziąć udział w projektach grupowych, dzięki którym zyskują umiejętność pracy w zespole. Studia mogą także przygotować do dodatkowych egzaminów np. na urzędnika administracji publicznej.
Studia na kierunku administracja publiczna możemy podzielić na:
1. Typ
2. Tryb:
Studenci kierunku administracja publiczna zdobywają szeroką wiedzę teoretyczną z zakresu m.in. prawa administracyjnego. Mogą dowiedzieć się, jakie zadania mają jednostki samorządu terytorialnego oraz jakie są jednostki pomocnicze gminy. Uczą się także często, czym jest prywatyzacja zadań publicznych. Słuchacze mogą zapoznać się z pojęciem postępowania administracyjnego oraz poznać jego przebieg. W trakcie studiów mogą się również pojawić zajęcia omawiające kwestie związane z funduszami europejskimi. Studenci mogą dowiedzieć się także, jaki status prawny ma urzędnik oraz jakie działania są prowadzone, żeby zapobiegać korupcji wśród pracowników administracji.
Zagadnienia, które mogą się pojawić w programie kierunku administracja publiczna to m.in.:
W trakcie studiów słuchacze mogą wziąć również udział w zajęciach omawiających problemy cyfryzacji. Mogą dowiedzieć się, jak przebiega digitalizacja państwa i czym tak właściwie jest.
Studia w Krakowie na kierunku administracja publiczna trwają przeważnie 1 rok (studia podyplomowe).
Absolwenci kierunku administracja publiczna są przygotowani do pełnienia funkcji urzędniczych. Dzięki studiom absolwenci mają merytoryczne i praktyczne przygotowanie z zakresu prawa i administracji, które mogą wykorzystać w pracy zawodowej. Mogą szukać pracy w placówkach administracyjnych np. urzędach marszałkowskich, gmin, powiatów czy województw. Mają również możliwość współpracy z sektorem prywatnym. Znają także procedury pozwalające na przygotowywanie odpowiednich dokumentów i raportów w miejscu pracy.
Możliwości zatrudnienia po ukończeniu kierunku administracja publiczna to m.in.: